TUVALET EĞİTİMİ
Tuvalet eğitim aşamasında anne çocuğun
dışkısını tutmasını ve uygun, zaman ve yerde tuvalete yapmasını ister. Bunun
için ceza ve ödül kullanılır. Annenin tuvalet eğitimi sırasında gösterdiği
baskıcı ve katı tutumu çocuğun dışkısını tutmasına ve ileriki yaşlarda inatçı,
cimri ve yıkıcı kişilik özellikleri göstermesine neden olur. Freud’a göre
ileriki yaşlarda bu eğitimi güzel almazsa müsrif birisi de olabilir.
Çocuğunuz yürümeye başladıktan sonra
büzgen kaslarının olgunlaşması ile gerçekleşir. Birde bunu algılayıp haber
vermesi için konuşmayı öğrenmiş olması gerekir. Her çocuk için değişen bu zaman
dilimi 18. Aydan 2.5-3 yaşına kadar sürebilir. Tuvalet terbiyesinde zorlama
olan çocuklarda genelde geceleri altına kaçırma veya büyüyünce devam eden
çeşitli psikolojik uyumsuzluklar ortaya çıkmaktadır. Tuvalet eğitimi konusunda çocuğunuza sevecen
ve güven dolu yaklaşın. En ufak başarısını bile gülerek dile getirin. Eğer
umursamaz bir tavır takınırsanız yaptığı işin o kadar da önemli olmadığını
hissettirirsiniz.
Çocuğunuza artık büyüdüğünü ve
tuvaletini büyükler gibi yapmasını, ondan beklediğinizi açık olarak söyleyin.
Ve kararlı bir şekilde bezini bir tara bırakıp alıştırma kilodu
giydirebilirsiniz. Tuvalet terbiyesinin birkaç gün içinde gerçekleşeceğini ümit
etmeyin. Sandığınızdan da uzun zaman alabilir. Tam olarak öğrenmiş olduğunda
bile oyuna daldığı bir sırada altına kaçırabilir.
Çocuğun Tuvalet Eğitimine Hazır
Olduğunu Gösteren Bazı İşaretler
- Uykudan kuru kalkabiliyor ve gün içinde 2 saat
kuru kalabiliyorsa,
- Büyükler gibi tuvalete gitme isteğini
belirtiyorsa,
-
Altını ıslattığında utanıyorsa,
- Islak, kuru, lazımlık v.s gibi tek sözcüklü
ifadeler kullanabiliyorsa, çocuk tuvalet eğitimine hazır demektir.
Çocuğun Tuvalet Temizliğinin
Doğru Uygulanması İçin; velilerin evde
çocuklarına gerekli eğitimi vermeleri çok önemlidir. Ailelerin bir çoğunun
çocuklarının tuvalet temizliğini kendi başına yapamayacağı inancında olmaları,
çocukları bu konuda güvensizliğe itmektedir. Araştırmalar evde tuvalet eğitimi
alan çocukların, okulda genellikle hiç sorun yaşamadıklarını göstermiştir. Bu
nedenle velilerin eğitim ve çocuklarına destekleri çok önemlidir.
Aşırı disiplin altındaki ve sıkıntılı
çocuklarda idrar kesesi kasılır ve tutabileceği idrar miktarı azalır. Bu da
idrar kaçırmayı kolaylaştırır.
TEMİZLİK ALIŞKANLIĞI
Önemi ve Temizlik Araç Gereçleri
Kişinin kendi sağlığı olmak üzere,
başkalarının da sağlığını korumanın en önemli aracı temizliktir. Sadece beden
temizliği değil, kullanılan her şeyi ve her ortamı temiz tutmak da temiz
olmanın gereğidir. Bireysel sağlığı tehdit eden hastalıklardan korunmak içinde
kişisel ve çevre temizliğini sağlamak
önemlidir.
Anne, baba veya eğitimci tarafından çoğu
zaman bizzat yapılarak öğretilen temizlik uygulamalarının, 24-30 aylıktan sonra
çocuğun kendisi tarafından yapılabilmesi için ortam sağlanması gerekmektedir.
Örneğin tuvaletten sonra ve yiyeceklere dokunmadan önce ellerin yıkanması bir
alışkanlık olmalıdır. Temizliğin, sadece görünür kirlenme olduğunda yapılması
yeterli değildir. Örneğin uykudan uyanınca yüzün yıkanması, çamaşırların
değiştirilmesi, gündelik temizlik uygulamaları da temizlik için gereklidir. Her
gün yapılan işler arasında, mevsimine göre değişiklik göstermekle beraber,
banyo yapma bir başka temizlik uygulamasıdır.
Su ve sabun olmadan temizliğin sağlanması
mümkün değildir. Gelişmiş toplumlarda kişisel temizlikte en fazla kullanılan
malzemelerin başında su ve sabun gelmektedir. Bunun yanı sıra banyo süngerleri,
lifler, diş fırçalar, el ve ayak temizliği ile vücut temizliğinde kullanılan
fırçalar, tırnak makası ilk akla gelen temizlik araçlarıdır. Bunların tümü
kişisel kullanılması gereken araçlardır. Ayrıca temizliğin sağlandığı banyo,
lavabo, tuvalet gibi mekanların temizliği hijyen açısından önemlidir.
Okul öncesi eğitim kurumlarında serbest
zaman etkinliği sonrası, kahvaltı, öğle yemeği öncesi ve sonrası çocuklara el
yıkattırılmaktadır. Okulun fiziki koşullarına göre öğretmenle birlikte yardımcı
personel çocukları bazen küçük gruplarla bazen de hepsinin sıra olmalarını
sağlayarak el temizliğine yönlendirmektedirler. Öğretmen lavaboda uzun kollu
giysilerin kollarının geriye çekilmesi ele yeterli miktarda sabun alınması
çeşmenin az açılması ve ellerin iyice durulandıktan sonra kurulanması için
çocuklara sözel yönlendirmelerle rehberlik yapması gerekebilir. Zaman içinde bu
alışkanlıklar kazanıldığında, öğretmenin sadece gözlemci olması yeterli
gelecektir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder